Pirate Party Ad

tisdag 21 augusti 2007

Mina första dagar vid UNC

Då jag ligger några dagar efter i mitt bloggande så tänkte jag nu göra ett djärvt försök att komma ifatt och berätta lite om vad som har hänt såhär långt. Det finns vissa saker som jag medvetet kommer att lägga undan till senare bloginlägg; bland annat en diskussion om relativa storlekar, amerikansk matkultur, amerikanska högskolesystemet, alkoholpolicy och ett spekulativt inlägg om vilka kroppsformer som ni kan tänkas få hem mig i när jag far tillbaka (under förutsättningen att jag håller, Elin, Clara, Tina och morsan vad jag lovar och inte gifter mig här).

I fredags förra veckan så checkade jag in på International Office i den nya "Global Education Center"-byggnaden och varandrade omkring i värmen på campus-området. Senare på kvällen så far jag och min rumskamrat John iväg i bil för att handla mat på den jätteenorma mataffären Food Lion. Trots min längd så kände jag mig mycket liten i den affären och varje gång som jag kände mig helt bestämd på vad jag ville köpa så mötes av jag ett 30 olika modeller och varianter av produkten i fråga - men John kom till min undsättning och valde ut bland annat en mycket lustig gel-deodorant, ost, mjölk, juice med mera. Jag vet inte riktigt om det är jetlag, värmen eller alla intryck, eller allt tillsammans, men jag kände mig väldigt snurrig i den affären. Ni bör räkna in att platsen jag är på är i princip varmast i hela USA för tillfället. Nåja, mat bunkrade jag upp, och John tyckte att jag köpte ytterst lustiga saker. Till kvällsmat blev det stekt korv och köttdiskussioner.

Under lördagen hookade jag upp med Hans. Vi fick tag på varandra över MSN. Då jag har skrivit om den 24-åriga lundastudenten Hans i mitt första blogginlägg så känner jag inte att jag behöver skriva någonting mer om honom nu. Trots att Hans kommit bara en dag innan mig så känns det fortfarande som att han kan det här campuset sååå mycket bättre än jag. Han visade mig runt och kunde på något magiskt sätt till och med berätta lite vad det olika byggnaderna hette. Höjdpunkten på rundvandringen var när vi stannade och åt mexikansk snabbmat - det är inte lätt att beställa! Jag känner mig fortfarande ytterst ovan i hur det går till när man ska peka hit och dit och fram och tillbaka...helst plötsligt måste man veta så mycket bättre vad man egentligen vill ha! :-)

På lördagkvällen var det International Welcome Party för utbytesstudenterna - det första leksamma evenemanget för utbytesstudenterna. Jag och Hans hade en liten tupplur innan vi knallade dit och visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss. På International Welcome Party serverades en massa sallad, Hans fick fick ÅTTA stycken alldelles egna ballonger (ja, jag skrev rätt ovan - han är 24 år). Utöver detta så träffade vi två andra svenska på UNC, en dansk, en mycket stor bunt asiater och några trevliga amerikanskor. Jag och Hans är ju båda singlar så vi har alltid den lilla glimten i ögat när det kommer till damsällskap, haha. Skämt åsido så var vi till och med så trevliga att vi spontant blev medbjudna med en halvkinesiska/-amerikanska vid namn Merle att gå ut och dricka öl och med mera efteråt och det var i samband med den övergången som Hans ballonger behövde elimineras på ett snabbt, glatt och trevligt sätt - nämligen med ett VISA-kort! ...och inte vilket VISA-kort som helst, utan MITT! :-P (om någon nu undrar varför mitt VISA-kort gick sönder så stor här nu svaret mellan raderna...).

Den uttalade utgånen med Merle i den ytterst lilla "Chapel Hill downtown" det finns visade sig bestå av att vi vi köpte ett flak öl och åkte hem till Merles homosexuella killkompisar, satt och drack och hade det trevligt, svängde förbi en väldigt tom bar och fick några gratis drinkar för att hon kände bartendern, och sen fick en nattlig genomgång av Chapel Hills få uteställen från deras utsida (alla ligger på samma gata). Hade hennes kompis inte varit under 21 så kanske vi hade tagit en öl, men jag var nog för trött för det...

I söndags var planen att sova länge, men detta är någonting jag inte har lyckats med hittills. Jag har snarare vaknat upp klockan åtta på morgonen oavsett om jag somnar klockan halv tre på morgonen (AM!) eller klockan elva på kvällen (PM!). Jag och John åkte en svängom till Walmart och köpte lite extragrejor som jag ansåg saknades i lägenheten såsom skärbräda, en sax, en dörrmatta, toalettborstar, hink och rengöringsmedel. Vi investerade också i en matta till vardagsrummet. Jag gick även i sönags en svängom och övertygade Student Health Service om att jag hade tagit min stelkrampsspruta, och Hans bokade tid för sin.

I söndags kväll var det någonting som kallas för "Fallfest" - ett mycket stort evenemang där alla studentorganisationer radar upp sig för att höras och synas så mycket som bara möjligt på en central väg som stängs av för biltrafik. Intrycken var grymt många och trots att alla ville synas så mycket så försvann de alla i svammel och bakom en massa människor, nästan så att budskapen överröstade sig själva, om ni förstår vad jag menar.Jag bestämde mig ganska tidigt för att det nog var en bättre idé att leta upp information om alla organisationer på nätet, även om jag hittade några intressanta grejor; bland annat ett stort gäng som träffas varje vecka och spelar afrikanska trummor, och Hans fann även ett handbollslag som vi funderar på att gå med i! I övrigt så serverades det bautamycket gratis pizza, läsk och annan skräpmat. Det delades även ut gratis preventivmedel, och ett stenkast därifrån fanns även organisationen "Young Women against abortion". Kontraster, kontraster...

Igår var återigen krigskumpanerna Jens och Hans återigen ute på nytt uppdrag: Det var dags för "expedition kurslitteratur" - ett mycket misslyckat uppdrag. Kurslitteratur beställs enklast på nätet med VISA, och så går man bara och hämtar ut dessa på UNC officiella bokaffär "Student Book Store", det var bara det att ingen hade plockat ihop mitt paket. Är man smart, vilket jag inte var, så går man och kollar i de andra två bokaffärerna först innan man beställler såklart. Som ett plåster på såret så hittade jag istället ytterliggare en konverteringsadapter för eluttag till min externa hårddisk.

Igår kväll så visade det sig att det var ett stormöte för alla som bodde på vår våning på Ram Village. Varje våning har (vi har inte fått någon, ännu) en så kallad RA, Room Advisor (gissar vi), som är ansvarig för att saker och ting fungerar som det ska och att alla trivs, och det var dessa som höll i mötet. Vi har fick höra vad det var för regler gällande alkohol, droger, kasta ut saker genom fönstret, städa lägenheten, tysta tider...jaja, ni vet. Sen fick vi presentera oss ingen lät särskilt exalterad över någon förutom när de fick höra att det flyttat in en svensk utbytesstudent i ena änden av korridoren :-P Våra RA:s tryckte på att vi skulle dyka upp på vår filmkväll som kommer att vara imorgon för att lära känna varandra. Det lät trevligt.

Ett plus med våningsmötet som vi hade var att vi fick ett litet kontrakt som lägenhetsvis skulle skrivas på. Där skulle man gå igenom saker som, när studietider var, om TV:n fick vara på då, vilket håll toarullen skulle sitta på toaletten :-) och om någon i lägenheten hade saker och ting som de störde sig på. Detta lilla kontrakt gav mig, John och Andrew ett ypperligt tillfälle att faktiskt kommunicera lite med varandra alla tre och jag vågar nog säga att det släppte spänningarna liiitegrann - även om Andrew fortfarande verkar vara en mycket reserverad pojke. Gällande kontraktet så verkar vi alla tre vara väldigt avslappnade med det mesta - det är ok att dricka alkohol i lägenheten, få nattliga besök, spela musik tyst på kvällen, se på TV på kvällen. Det mesta handlade om att vi skulle se till att hålla rent i köket - något som är speciellt viktigt med ett så litet kök.

Idag har jag och Hans äntligen lämnat in våra Health Insurance Papper (vi har fått en sådan från Lunds Universitet så vi behövde bara övertyga dom om att den var giltig) och ätit lunch på Rams Head Dining Hall - där vi kommer att äta många av våra luncher/middagar under terminens gång (jag ska skriva med om hur mat fugnerar här, det är ett mycket intressant fenomen).

Så! Det var en liten sammanfattning! Jag vet att jag har några få e-postmeddelanden som jag inte har svarat på, men håll till godo! Svar är på väg!

Många kramar till er alla - nu ska jag iväg och gå på "Undergraduate Orientation Seminar", typ. Det är en liten kopia av det föredrag för alla internationella studenter som jag missade i torsdags.

/Jens

1 kommentar:

Claes sa...

Hej bror! Trevlig läsning! Låter som att de är toppen in the US and A! Tror du kommer få det fortsatt trevligt och ser fram emot fler inlägg! har addat dig på facebook och ska fixa skype...puss