Pirate Party Ad

tisdag 28 augusti 2007

Mat och träning

Nå? Hur äter du egentligen? Hur är maten i USA? Bra frågor! Trevligt att ni ställer dom! :)

Amerikanarna är mycket för mat. Och det ska vara i stora lass. Som jag skrev tidigare så har det känts svårt (inte lika nu) att beställa snabbmat för mig - men samtidigt så blir variationen i mat så otroligt mycket större. Man är t.ex. inte fast vid paketbeställningarna (en hamburgare, en läsk och pommes frites, eh french fries menar jag).

Det känns på ett sätt nästan lite motsägelsefullt att många av de manliga amerikanare som jag har träffat är så mycket för mat, men samtidigt inte kan laga mat. Svaret ligger med största sannolikhet i könsrollerna. I det (enda) kvinnoboende jag har besökt kunde mat lagas, visserligen av varierande grad :-)

På UNC äter cirka 5000-6000 studenter (av de över 30 000) sina måltider på skolans Dining Halls (matsalar, typ), och jag och Hans har i olika grad valt att hoppa på detta. Jag har köpt 105 inträden till hallen (kostar många pengar, men det är det värt!), och räknar då med att ungefär äta en måltid (läs: lunch) per dag där. I övrigt lagar jag lite middag hemma till och från. Dessa Dining Halls har i princip 7-8 olika restauranter/matstationer som alla har buffé. Man kan få allt från hamburgare och pommes frites, korv, stekt potatis, mjölk och flingor, burritos, pizzor, pasta, sandwiches till sallad, soppa med mera. Bara haffa en tallrik och gå runt och plocka hur mycket man vill - i början var man lyrisk vi blev så mätta att vi knappt kunde gå och nu har jag iallafall (läs: inte Hans) lärt mig att dra ner lite på maten.


Här har vi en av de 5000-6000 studenterna som äter glupskt varje dag. Gaffel i högsta hugg - är det måntro pommes frites på väg ner?

Till dricka så finns det såklart hur mycket läsk (som är som vatten här), men också isté, vatten, mjölkchoklad och vanlig mjölk. Sa jag att man tycker om söta grejor här? :) Sa jag tidigare att det finns gratis läskstationer runtom på universitetet för att att det är så varmt. Sjukt. Jag nöjer mig med mjölk.

Ni hör med andra ord hur lätt det är att gå upp i vikt här. Om man gör en uppskattning över hur folk ser ut här så är de antingen smällfeta eller "superfitta" :). De flesta tränar supermycket på gym, eller någonting annat. Idrott och gymmande är en central del i hela studerandet. Av denna anledning så ska jag också se till att få igång lite regelbunden träning. Jag hade en plan på att bli vegetarian om jag mådde dåligt av maten, men som det ser ut nu så står jag nog över det.

Handboll, handboll, handboll...

Det var några korta ord om matlevernet. Nu ska jag och Harry Potter gå till sängs. Over and out.

1 kommentar:

Hans sa...

Jens, Jens, Jens...problemet är inte att resten av världen (läs jag) äter för MYCKET mat, det är att vi tar lite TID på oss medan du slänger i dig fyra tallrikar sallad, en pizza slice, två liter chokladmjölk och en kycklingburgare på sisådär 7 minuter och sen sitter och stirrar skeptiskt på min tallrik resten av tiden! Haha, jag ser fram emot nästa lunch, jag ska ta med ett tidtagarur!