Pirate Party Ad

måndag 20 augusti 2007

Campus och lite kringliggande


Jag är inte riktigt säker på vad ett campus är. Jag har alltid varit lite osäker på begreppet då det inte används lika flitigt i Sverige. Krävdes det att gräsmattorna var klippta med greengräsklippare för att det skulle vara ett campus? Har Uppsala Universitet som ligger lite utspritt i en stad ett campus? Enklast är väl att göra den direkta översättning campus->universitetsområde, och låta bektraktaren bedömma efter eget hjärta och tycke vad som är vad.

Chapel Hill kan i princip sägas vara ett enda stort campus med en liten stadsdel precis norr om campus:et. Storleken är såpass att jag går från söder till norr på 20 minuter. Det mesta av universitetets byggnader (där man läser alltså) ligger i de norra delarna. Utöver dessa byggnader så finns det en fantastisk uppsamling av parkeringshus (och flera byggs det!) samt kanske 10-15 olika studentboenden av varierande kvalitet; min rumskompis John bodde t.ex. "Hinton and James"-boendet här bredvid och levde i ett år utan air condition - imponerande! Jag bor i den absolut södra delen.

För att göra livet lite gladare, och luften lite sämre, så kör det runt bussar på campus:et. Dessa kommer varje kvart och det verkar finnas 3 olika busslinjer om vi har förstått det hela rätt. Som student här så har man även rätt till att åka gratis så kallad P2P-taxi som man kan ringa sent på natten, lyxigt. Det är lite som Hans säger: "Ja, här ser man vad man kan göra med lite pengar...".

Hittills har vi mest promenerat då det visat sig att Hans, precis som jag, föredrar att lära känner platser med hjälp av fötterna.

Av någon anledning så verkar de flesta amerikanska universitet ha någon förkärlek för pelare, nästan lite Aten-wannabe:s, och går man runt och kikar på byggnaderna här så kan man ibland få för sig att de är gamla när deras ålder många gånger inte uppgår ens 50 år. Det är inga småbyggnader, men vad är litet i det här landet egentligen? Det skulle vara min ena rumskompis i så fall :-P

Men åldern säger ingenting om hur vackra byggnaderna är. Med det stora undantaget för en gräslig basketarena och parkeringshusen så är campuset vackert. Speciellt i de norra delarna där det inte är någon trafik, utan bara parker och gångvägar mellan husen. Jag har länge funderat på hur många trädgårdsmästare som är anställda här, men skrattade gott och väl när jag under kvällens stadsfest (mer om den senare) passerade en organisation för typ "frivilliga student-trädgårdsarbetare" - där hade vi svaret! Med tanke på att hans har e-postadressen gardening_at_night@???.com så kanske han skulle vara intresserad av detta, haha.

Det bör också nämnas att det även finns några moderna byggnader. Under min flygtur från Atlanta till Raleigh/Durham så träffade jag en professor på UNC som höll på med näringslära. Han rekommenderade mig starkt att ta mig till det så kallade "Global Education Center" då det "var en byggnad av mycket modern skandinavisk-liknande design". (Jag råkade befinna mig där och det var en hipp byggnad, men inte i det tuffaste laget).

I centrala campus finns det lite shopper och en "student union" där man kan hänga på café och äta snabbmat. Bland annat finns den officiella studentshopen som har all studentlitteratur för alla kurser.

En bit från campus:et (20 minuter med buss kanske, men man vill helst ha bil) så ligger Walmart och en del andra kedjor där man kan storhandla...och det är inte småaffärer där inte. Nu vad jag visserligen väldigt trött och jetlag:ad när jag anlände men John har fått hjälpa mig att välja ut saker och ting ur dessa bautasortiment Kan ni tänka er att stå och välja ut tvättmedel när det finns 25 stycken?!

Nu blir det sömn för hela slanten. Imorgon ska jag köpa kurslitteratur och kika på om jag inte ska starta upp ett konto på Bank of Amerika. Mitt VISA-kort gick sönder igår, och SEB kräver 350 kronor för att skicka ett nytt till mig...grr...

Min skola börjar på onsdag. Ser ut som att jag kommer att vara ledig på tisdagar och torsdagar, och nästan hela fredagen under denna termin. Najs! (lär nog vara en del egna studier dock!)

Inga kommentarer: