Pirate Party Ad

söndag 19 augusti 2007

Att söka utlandsstudier via LUUP

Det finns vissa saker som jag har reagerat på när jag har sökt till mina utlandsstudier. För att kanske hjälpa någon, och för att inte glömma, så skriver jag ner dessa här:

Först och främst så har jag alltså sökt via Lunds Universitets utbytesprogram, LUUP. Jag antar att en del av mina tankar dock kan appliceras på andra universitet också.

Följande noteringar gäller oavsett vad man läser:

  1. Det kan inte förtydligas tillräckligt - börja skriva ansökan i tid! Jag sökte utbyte till tre olika universitet och man måste sätta sig in i deras poängsystem, vilka kurser man vill läsa etc. Varje universitet tenderar att ha bautastora hemsidor som i varierande grad erbjuder sina besökare labyrinter i informationens snårskogar. Jag la ner uppskattningsvis 48 timmars arbete för min ansökan. Vill man lägga fokus på ett visst universitet, vilket jag inte gjorde, så kan det krävas ännu mer tid för att finslipa sitt personliga brev etcetera.
  2. Var snabb med att kolla så att ditt pass inte är paj, att du har det.
  3. Skaffa visum tidigt. Om ambassaden kräver att du ska på intervju eller liknande (såsom den amerikanska) så är det lika bra att boka en tid så snabbt som möjligt. Skit i vad kötiderna säger, lika bra att ha möte bokat. Vid ett tidigt mötesbokande så kan man också boka in att träffa lite kompisar samma gång!
Om man sökt utlandsstudier via Lunds Universitet och kommit in, men studerar på Lunds Tekniska Högskola (som rent byråkratiskt är en del av Lunds Universitet - dubbearbete där, eller?!), så är det en del information som inte kommer fram eftersom att båda dessa instansers internationella sekretariat anser att de inte behöver ge denna. Utöver de vanliga procesurerna så måste följande göras:
  1. Gå till Teknologkårens kansli och meddela att du ska studera utomlands. Detta skall registreras av dom i deras datasystem. Notera att terminsavgift måste betalas trots att du inte befinner dig i Lund. Om man kan betala en reducerad avgift eller ej håller jag fortfarande på att spekulera i.
  2. Om du vill vara säker på att tillgodoräkna dig de poäng som du tar utomlands till din LTH-utbildning så måste du skriva ett kontrakt med din programplanerare på LTH (Gunnar Sparr för Teknisk Matematik, VT2007) så att de inte kan neka dig att tillgodoräkna dig poängen när du kommer tillbaka. Det finns ett formulär för detta kontrakt som är tryckt på ett gult papper och går att hämtar på LTH:s utlandsstudieenhet (andra våningen bakom LTH:s reception på LTH:s Studiecentrum, VT2007). Detta kontrakt skall efter underskrift av prograplanerare och dig tillbaka till LTH:s utlandsstudieenhet för någon typ av registrering av i LADOK. Se till att behålla en kopia av det gula pappret (helst original) då det är en värdehandling!
  3. På LTH:s utlandsstudieenhet ska man hämta ut en vit blankett som heter "Certificate of Arriving" som man tar med sig när man åker till sitt nya utlandsuniversitet. Så fort man anländer så måste man låta skolan fylla i denna och fax:a till LTH. Utan detta så har jag för mig att man riskerar att inte få några pengar - problematiskt :-)
Studieförsäkran kan ju ges på nätet numera, men jag rekommenderar att göra detta innan man åker för att ha det klart utan strul.

När man åker till USA så finns det några saker som kan vara bra att veta:
  1. När man passerar gränskontrollen så kommer man att få lite stämplar av en inte-alltför-glad gubbe som kontrollerar pass och visum samt ber om fingeravtryck. Se till att han stämplar både I-94 (som man får på flyget - "imigration form", typ) men också I-20 formuläret som användes när man ansökte om visum till USA.
  2. Det kan ta ett tag att ta sig igenom passkontroller och grejor, se till att ha god tid till nästa flyg om du ska vidare.
Kommer jag på flera saker så uppdaterar jag denna bloggpost eftersom.

Inga kommentarer: