Pirate Party Ad

fredag 24 augusti 2007

Kurserna startar

Igår (augusti) startade alla mina tre kurser. På UNC fungerar det som så att om man är på graduate level så behöver man bara läsa 9 credit hours (vanligtvis tre kurser) medan om man som undergraduate måste läsa 12 c.hours (vanligtvis fyra kurser). De kurser jag registrerade mig till var:

Mathematical Modelling, en kurs som handlar om hur kaos uppkommer i olika system. Kanske behandlar den också fraktaler en del. Det som verkade mest spännande med denna kurs är att det är många från olika håll av universitetet som läser denna kurs, t.ex. statsvetare, biologer... Om kursen är lyckad så kan läraren kunna finna guldkorn ur allas discipliner att frodas. Vi hade faktiskt en ofärberett mattetest första seminariet, men det var ingenting knepigt. På sin skulle jacobianen för ett en flerdimensionell funktion beräknas. Lite derivation helt enkelt.

Images, graphics and vision - min mest spännande kurs hittills! En väldigt bred kurs som bygger upp en stabil bas för att kunna arbeta med bildanalys och datorvision. Professorn har pondus och verkar mycket duktig. Det är möjligt att jag får brottas lite med denna kurs, men om allt går väl så vill jag verkligen läsa en fortsättningskurs inom detta fält under våren.
Kursen är mycket bred men eftersom att man läser varje kurs under en hel termin så är jag inte så orolig att vi inte kommer att hinna gå igenom mycket stoff. Kursen kommer bland annat att behandla hur kameran, ögat, datorskärmar, realisering av bilder, förbättring av bilder och hur en dator identifierar former ur bilder med mera. Det roliga är att jag inte trodde att bildanalys var knepigt att finna här... :-)

Computer organization, denna kurs visade sig helst enkelt vara för enkel. Kursen går ut på att man bottom-up får reda på hur en dator fungerar och ska fungera som en introduktionskurs för alla som planerar att ta en examen i Computer Science. Första föreläsningen hade visserligen en intressant ingång till datorer genom att diskutera information ur en informationsteoretiskt perspektiv, men till och med detta har jag läst i Sverige under förra terminen. Med tanke på mitt datorintresse så känner jag att denna kurs inte riktigt upfyller mina krav.

...och då kanske några hävdar "jamen, du behöver ju inte vara här för att lära dig". Visst, "computer organization"-kursen är godkänd av LTH och jag skulle kunna få poäng för den, men jag känner som det är nu att jag mycket väl kommer att ha tid att få leka runt med en massa amerikaner även om jag väljer en kurs där jag faktiskt lär mig lite mer.

...av denna anledning så har jag därför idag och igårkväll gått igenom en stor bunt kurser för att leta efter ett bra substitut - och det visade sig att det inte var så lätt som jag först trodde(!) och det är såhär i efterhand som man är glad att det fanns en schemaläggare från första början som lyckades matcha det kurser som jag var intresserad av. Problemet är av byråkratisk natur och följande: I USA delas högskolestudierna upp i undergraduate och graduate. För att läsa heltidsstudier så måste jag antingen läsa 9 graduate poäng (endast graduate-kurser) eller 12 undergraduate kurser (endast undergraduate-kurser). Då jag redan läser två graduate kurser á 3 poäng så måste jag helst hitta en graduate kurs till att läsa. I annat fall så måste jag med största sannolikhet läsa två undergraduatekurser. Då undergraduatekurserna kräver att man går mer på seminarier och har mindre egenstudier så känner jag att graduatekurserna hade varit bättre. Iallafall såhär i början när mycket är nytt.
Det kurser som jag har funnit som intressanta substitut till Computer Organization-kursen har antingen

  • varit fulla.
  • varit undergraduate-kurser.
  • endast gått jämna årtal.
  • krockat någon av mina andra två kurser.
  • gått under våren.
  • krävt att jag har läst någonting tidigare som jag inte har (vanligtvis undergraduatekurser).
Som Hans säger så kan det kanske inte spela någon roll om man inte riktigt har de exakta förkunskapskraven, men jag känner samtidigt inte för att leka med förkunskapskraven min första termin här.

Efter mycket letande har jag hursomhelst hittat en kurs som jag tyckte var intressant; Software Design - en kurs som inte har så mycket matematik men som handlar om hur man lägger upp designen av större programvaror. Jag är intresserad av ämnet, och hoppas nu bara att Gunnar Sparr, min utbildningsledare, tycker att kursen kan räknas in i min utbildning.

Inga kommentarer: