Pirate Party Ad

onsdag 12 september 2007

Optimering av läsbarhet

I somras hade jag en sommaranställning i två och en halv månad med ett forskningsprojekt på Humanistlaboratoriet vid Lunds Universitet som lundabor finner nere i källaren på det nya Språk och Litteraturcentrum (SOL-centrum). Forskningsprojektet gick i korthet ut på att förbereda mätningar och analys av lästester från över 300 ekonomistudenter som skulle läsa en text på datorskärm i en kvart vardera. Experimentet skulle utföras under oktober månad nu i höst (2007).

Under utvecklingens gång stötte jag på många små problem och en av dessa gällde läsbarhet av texter på datorskärm under olika design ([1], [2], [3], [4], [1.5]). Jag gjorde lite bakgrundsundersökningar på Internet och fann mycket information gällande teckensnitt och utformning av dessa. Mer intressant var att avsaknaden av att undersöka hur olika färger fungerade tillsammans. Min chef Kenneth, som hade lite koll på området, trodde inte att det hade gjorts mycket undersökningar inom området.

Vissa sidor menade att det var viktigt att kontrasten mellan förgrund och bakgrund var viktig (duh!), men var fanns undersökningarna om olika färgkombinationer?

A. L. Hill (1997) hade visserligen en undersökning som många uppenbarligen verkar hänvisa till (då den dyker upp högt upp i sökning på Google), men jag tyckte att den vacklar i sin metod att välja ut de färger som analyseras för vidare analys. Att bara välja ut 6 stycken bakgrunds-/förgrundsfärger är en spott i havet. En dator representerar vanligtvis en färg i RGB (rött, grönt, blått) baspar. Rent teoretiskt ligger i de flesta fall varje färgstyrka i intervallet 0-255, vilket ger 256^3=16 777 216 olika färgkombinationer. Rent teoretiskt (kombinatoriskt) så finns det alltså (256^3)^2=256^6=281 474 976 710 656 ~= 2.8*10^14 olika bakgrunds-/förgrundspar. Hur kan man då välja ut 6 kombinationer av detta?

Motargumentetet är att ett mänskligt öga inte kan se någon större skillnad mellan RGB(0,0,0)/RGB(0,0,0) och RGB(0,0,0)/RGB(0,0,1) - visst, men tänk er då att intervallet 0-255 istället delas in i 16 distinkt olika färger. Detta skulle ge 16^6 = 16 777 216 olika kombinationer av förgrunds-/bakgrundsfärger - i jämförelse med 6 stycken!

Idag fick jag en liten idé som jag skulle kunna tänka mig att spinna vidare på. Det är ju rent praktiskt omöjligt att göra en undersökning som undersöker läsbarheten för alla dessa kombinationer av färger, men problemet skulle faktiskt kunna ses som ett optimeringsproblem: Givet färger så vill man optimera läsbarhet.

Om man gör antagandet att läsbarhet är proportionell mot läshastighet (och att försökspersonen inte slutar läsa texten) så skulle man kunna implementera en hemsida som beroende på hur snabbt en läsare läser en artikel kan optimera färgkombinationerna. Idag har många sidor sina artiklar uppdelade på flera sidor, och det är precis den funktionaliteten som man skulle kunna utnyttja.

Att läsare manuellt ger respons på läsbarhet i all ära, men vem orkar göra det?

Vilken optimeringsalgoritm man skulle kunna utnyttja är inte trivialt, men jag kan tänka mig att Simulated Annealing skulle kunna vara en mycket välfungerande algoritm för projektet, eller varför inte en evolutionär algoritm?

Det intressanta är att dessa idéer på ett sätt ligger i linje med två av de kurser jag läser nu. Datorgrafikkursen behandlar nu ytligt perception och hur ögat och hjärnan behandlar synintryck, såsom färger. Min matematikkurs, Matematisk Modellering, behandlar ytligt olika modeller för optimering - såsom just de ovannämnda. Modelleringskursen kommer att innehålla ett större projekt, är det detta jag vill göra?

Så vad krävs för att projektet ska gå i hamn?

  • En välbesökt sida (nej, min blogg är inte så välbesökt :-) - jag har i medel 2 besök per dag)
  • En sida med ordentlig databas.
  • En duktig programmerare som vill leka med parametrarna i den "simulerade stelningen". Givetvis kan färgerna inte slumpas fram helt till en början, utan något krav får nog finnas på exempelvis kontrast mellan färgerna.
  • Som alltid...tid och vilja.

Referenser:
  1. Readability Of Websites With Various Foreground/Background Color Combinations, Font Types And Word Styles, 1997, A. L. Hill (se också här)
  2. The Five-Finger Readability Rule, 12/9-07, K. Stout
  3. Wikipedia - Readability (in writing), 12/9-07
  4. Readability, 12/9-07, www.webdesignfromscratch.com

4 kommentarer:

Malin sa...

haha jag älskar dig verkligen =) jag blir glad bara av att läsa om dina matematiska ideer =) och så ser jag dig iof framför mig grymt engagerad och inne i vad du gör och en aning virrig...
jag kanske borde syssla med matte, eller jag vet inte, jag är helt lost för tillfället, jag är antagligen bara alldeles för smart för mitt eget bästa eller nåt sånt =) *man kan alltid hoppas* puss och kram, låter som om du har det underbart kul där på andra sidan havet...

Hans sa...

Bones: But Captain, the Klingons are firing their photon-torpedos and Spock is caught in the mindmeld-machine! What should we do?
Kirk: Go to warp 8!

Jens sa...

(det Hans precis skrev är ett internskämt mellan honom och mig - han tycker nämligen att så fort jag försöker förklara vad jag håller på med och läser så låter det som Startrek...)

Jens sa...

Mina akriverier här kanske bör ses över litegrann. Valet av vilka färger som vi ser kan förenklat skrivas som två kromanenser. Hur dessa fungerar kan jag inte detaljerna på helt och hållet.

I det stora hela fungerar projektet fortfarande.