Pirate Party Ad

torsdag 20 september 2007

Dave Matthews Band

I tisdags var det dags för min första konsert i amerikalandet! Om kameror hade varit tillåtna så hade jag kunnat lägga upp lite bilder, men så var inte fallet...


Dave Matthews Band under en spelning i Australien 2005.
(bilden är tagen från Wikipedia och är publicerad under The GNU Free Documentation License)


Vad: Dave Matthews Band
Dave Matthews hade 1991, då han bodde i Virginia, lite musikaliska idéer som han ville testa och formade då bandet Dave Matthews Band. Bandet är ett 6-personersband (trummor, el-/akustisk gura, fiol, bas och ett par blåsinstrument - vanligtvis sax och trumpet), och spelar vad jag skulle kalla nån sorts "upprockad jazz, till sång". Sångaren Dave Matthews har en mycket ball röst och är en jävel på att hitta bala riff på gitarren!

Dave Matthews Band är mycket populära i USA, men har inte spridit sina korn mot Europa lika väl. Jag kom över dom på nätet för något år sedan och tyckte att de var hippa.

Var: (Utanför) Raleigh
Officiellt så var konserten i Raleigh, som ligger lite över en bussfärd, österut härifrån. Inofficiellt var konserten en kvart med buss ut från Raleigh för att sedan promenera i en extra kvart. Ute i ingenstans så finns det nämligen en jätteenorm amfiteater (Walnut Creek) med gräsytor längst bak och stolar med tak över sig längst fram. Allting riktat mot en i amerikanska mått säkerligen liten scen, men i svenska... :-)

Alltid kul att få en liten glutt av Raleigh, där State University of North Carolina ligger - ett universitet som jag ryktesvägen egentligen ska vara lite bättre vad gäller matematik och ingenjörskurser. Jag har för övrigt en vän i Lund som ska dit nästa termin.

När: Tisdag 18/10-07 ~20:30-23:00
Ingen kommentar :-)

Hur (var det)?
Min första reaktion var att jag trodde att det var ett större band. De inspelningar jag har lyssnat på har ett mycket stort ljudrum och jag var imponerad över hur dessa sex herrar (inga kvinnor!) på scen kunde låta så stabila.

Ordet "stabilt" kommer igen, och på något sätt så var väl det det som också var deras motgång den här konserten. Allt kändes mycket planerat, förmodligen strikt inplanerat för deras tour, och jag saknade lite av spontanitet. T.ex. så var mellanspelen precis likadana på en del livespelningar jag har lyssnat på... Kan det ha varit att de spelat denna välplanerade tour så länge som gjorde att de glömde bort att kontakt med publiken eller var det bara att folkmassan var så stor?

Sist men inte minst så var de fantastiskt duktiga på att göra spännande övergångar mellan låtarna utan att pausa, men många långa instrumentala stycken - som många gånger kan få publiken att skriva sig i stolarna - men inte denna gång! Ett par gånger övergick de bland till latinamerikansk musik och jammade loss ordentligt för att sedan smidigt övergå till en ny låt.

Återigen, Dave Matthews är en jävel på gitarr och har en ball röst.

Over and out. I november ska jag se Ani DiFranco ([1], [2]) - det kan bli hur hippt som helst!

PS. Micky, jag gav dig en skiva med Dave Matthews Band en gång. Kommer ihåg? DS.

PS2. Tack för alla trevliga kommentarer ni har skickat mig! DS2.

Referenser:

Inga kommentarer: