Pirate Party Ad

måndag 17 september 2007

Kär utbildning har många namn

När någon i Sverige frågar mig vad jag läser brukar mitt svar variera. Säger man "matematik" får man lika många höga suckar som stirrande blickar - tänk att ett ämne kan vara fyllt med så många känslor, gamla skolminnen och fördomar. Ni vet alla hur jag är så mycket för att förklara, men vissa människor börjar springa bort från mig redan innan jag har hunnit säga "matem..." - hur ska man då kunna ge både matematiken (och därmed rädda sig själv) en chans?!

Min vän Calle i Lund menar att utbildningen Teknisk Matematik, som jag läser på Lunds Teknisk Högskola (LTH), än så länge är så ny att han hellre skulle sagt att han läste Teknisk Fysik. Detta för att min utbildning är hämtad ur Teknisk Fysik-utbildningen och för att denna är så mycket mer allmänt känd. Men vill jag inte skylta med Teknisk Matematik och sprida att den finns? Ordet "Fysik" är förmodligen mindre negativt värdeladdat, men är ändock i samma klass som "Matematik" vad gäller fördomar, känslor och skolminnen.

För att enklast förklara vad jag läser, både i Sverige och här, så säger jag numera många gånger "tillämpad matematik" och lägger ibland till en knorr där jag mumlar nått om "matematik och data". Anledningen till att jag lägger fram min utbildning på detta sätt är flera:

Den första är relativt enkel - en amerikansk "civil engineer" är (iallafall i dessa krokar) inte vara samma sak som en svensk "civilingenjör". Efter att mina första veckor här fått behöva förklara om och om igen att jag aldrig någonsin kommer att bygga en enda bro i hela mitt liv så fick jag helt enkelt byta namn på min utbildning.

För det andra så är "Tillämpad matematik" ett mycket luddigt begrepp, till det positiva i det här sammanhanget. Om Lisa, som är rädd för matematik (för det är ju det det egentligen handlar om! - mattefobi), hör någon som mumlar "tillämpad matematik" så vet hon inte lika mycket om hon ska springa eller inte. Om jag då är snabb så brukar man kunna flika in någonting intressant och spännande så att Lisa stannar och lyssnar - och slappnar av lite(!). (har ni sett hur folk spänner sig i hela kroppen när man nämner matematik?! Inte? Titta noggrant nästa gång ni ser någon nämna matematik...). Självklart har ingen någon aning om jag läser fysik, medicin eller datorvetenskap om jag säger "tillämpad matematik", men det är en annan femma som är lätt att lösa.

Någonting som har slagit mig mer och mer när jag läser här är hur disciplinen
matematik
skyltas annorlunda med här än på LTH, och kanske kommer just tillämpad matematik mer väl till pass här. Det finns en matematik-, statistik- och en datorvetenskapsfakultet. Visserligen att matematikfakulteten har teoretiska kurser, men fördelningen av den matematiska teorin som läses är annorlunda än i Sverige; I Sverige står matematikfakulteten och sträcker sina fingrar utåt mot andra vetenskaper, medan man i USA snarare har de tillämpade vetenskaperna som sträcker sina fingrar mot matematiken. Att du kan läsa bildanalys som en matematikkurs på LTH är ett gyllene exempel. Här läser jag nu min bildanalyskurs på datorvetenskapsfakulteten, och i den kursen så går vi igenom grunderna i den matematik som behövs.

Jag ser många hint:ar till varför denna iaktagelse stämmer in så väl med mycket annat här: "Teori är inte viktigt om det inte leder till någonting i praktiken". Denna mening säger inte bara någonting om USA och matematik, inte bara något om UNC, utan snarare väldigt mycket om USA. Min matematikkurs här handlar till exempel om analysera olika exempel på tillämpningar.

Tillåt mig nu att sväva iväg under några sekunder:

För att LTH och Lunds Universitet ska sluta trampa varandra på fötterna så är det kanske just en sån här profileringen som krävs - att matematik ska flyttas ut ur mattehuset till andra hus. Kanske ligger det en förbättring i att göra just detta - som man har gjort här.

När jag ändå är ute och grämer mig över civilingenjörutbildning så vill jag återigen trycka lite på fler exjobb. Civilingenjörer i övriga Europa kan ha upp till TRE(!) internships på företag innan de har tagit examen. I Sverige har vi en. Om tekniska högskolor ska kunna närma sig arbetsmarknad på ett bättre sätt så anser jag att mer praktik ute på arbetsplatser är relevant.

Tips: Så om du är en student som ska söka matematikkurser utomlands, se då alltså till att leta utanför matematikfaktulteternas kurser, för jag blev förvånad när jag sökte hur få matematikkurser som UNC hade - de låg vid andra fakulteter!

3 kommentarer:

Claes sa...

Tja Jens! Det är inte lätt att vara intresserad av matte! Fast psykologi är nog inte heller så bra, för då blir väl folk rädda för en :)
Har du testat att säga att du pluggar någonting helt annat, typ hortonomi? Då får du en liten tidsvinst och kan börja prata matte tills de fattar vad du egentligen läser :) vi hoppas du har det bra där borta, och vi vill gärna ha mer inlägg om dina livsbetraktelser och idéer!!! kram /Claes och Papi (på besök)

Unknown sa...

Hej Jens! Du bidrar med kul läsning för oss hemma i höst-Sverige.

Säg att du läser ninja-mathematics. Och har svart bälte. Det är ju mer eller mindre sant i vilket fall som helst.

/Calle

P.s Barberaren bor i en annan stad.

Claes sa...

Det är bra Calle, man måste tänka utanför lådan!