Pirate Party Ad

fredag 14 september 2007

Harry, Free Software Day & amerikansk fotboll

Ah! Äntligen börjar jag vakna upp ur min förkylningsdvala! Jag har varit ordentligt förkyld sedan i måndags och har sedan dess producerat både stora mängder snor och stönat högt över att min hjärna har känts som tuggummi. Min räddare i nöden har varit Harry, Harry Potter alltså, som har kommit till undsättning under de tillfällen när jag varit sängliggande och väck. Oj, oj, oj så spännande den femte boken "Order of the Phoenix" har varit! Denna bok är visserligen sedan klockan fyra i morse slutläst, finito och bakom mig - men jag kan knappt vänta tills att jag får tag på nästa bok! Har jag tur har Fleming denna i sin ägo...

I fredags så firade Open Source Initiative-gruppen här på UNC den officiella "Software Freedom Day". Inbjudna var en del intressanta föreläsare, bland annat:

  • Max Spevack, Fedoras Projektansvarig.
  • Amit Bhutani, Senior Linux programmer ansvarig för Linux på DELL.
  • Mark Finkle, programmerare och ansvarig för plugin-strukturen på Mozilla Firefox.
Utöver dessa så fanns även Creative Commons representerade vilket jag fann mycket glädjande att se! Till råga på det hela så fick jag också en e-postadress till en kille som varje månad åker till den närmaste LUG:en, Triangle LUG - najs! Tänk...snart kanske jag äntligen kan få träffa lite riktiga nördkompisar... ;-P

Utöver denna, för mig, heliga dag, så var det igår, Lördags, dags för ytterliggare en fotbollsmatch in-town. Intressant denna gång var att istället för att stå i publiken så arbetade jag på matchen - handbollslaget som jag spelar i kräver nämligen att man har ett visst antal pengar för att få spela i matcher/kupper så jag och nio andra gossar hoppade i några gråa arbetskläder och stod vid entren i 6 timmar. Jobbet gick ut på att le, vara trevlig, tydlig, skärpt och dra studenternas passérkort vid inträde - ett tungt jobb om man varit ute och tjoat och tjimmat kvällen innan och bara sovit sex timmarunder natten.

Efter att ha dragit kanske 4000 kort så känner jag säkrare på det mycket typiska amerikanska kallpratet; såsom "hey, how'r'u'doin'?" (man skiter i egentligen i vad folk svarar), "Hey, what's up?", "Enjoy the game", "Enjoy"... Den sista timmen var jag säkerhetsansvarig på planen nedanför publimassorna - himla häftigt och jag smygtog några bilder med mobilkameran. Jag lovar att man inte alls kände sig särskilt stor och farlig som vakt där nere :-)


Så vad har hänt mera den här veckan? Hans och danskan Anne-Mette har hookat upp och är nu lika keliga som två nykära syrsor, jag har haft ett fullt direkt samtal med min knepiga rumskompis, jag har lekt med svenskan Viveka och spelat mycket biljard med Hans...

Idag har temperaturen varit underbar ute - precis som svensk högsommar - och jag och Viveka har legat i sol och gräs under eftermiddagen och studerat. Mycket trevligt. Kvällningen var kall (16 grader!) och nu sitter jag i halvt underställ i vår kalla luftkonditionerade lägenhet.

Hade jag inte varit så himla schleten hade jag spöat Hans i biljard ikväll, men nu blir det istället lite lite läxläsning och sänggående.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Antar att du är hemma i Sverige igen när Software Freedom Day går av stapeln den 20 september 2008?

Om det är så är du välkommen att registrera dig på SFD Sverige Forum och engagera dig i det svenska firandet.

Jens sa...

Absolut absolut. Det är ett tag tills dess, och jag ska först bestämma mig var jag ska befinna mig. Free Software Day är alltid värd att fira.