Pirate Party Ad

lördag 29 mars 2008

Fildelning

Fildelning är här för att stanna. Vad ska vi göra åt det?

Fildelning är när man flyttar information/filer mellan olika datorer. Fildelning i sig är inget brott. Så fort man laddar ner datorprogram eller till och med laddar ner en webbsida på nätet så fildelar man. Text och bilder laddas ner. Bara det att debattörer och andra lustiga jullar talar om att fildelning är en felsägning då de såklart menar den illegala fildelning som bryter mot upphovsrätten. (Detta visar i sig hur lite många politiker/lagstiftare vet i frågan.)

Mitt förra blogginlägg vad i princip en uppvärmning till detta. Man kan tyvärr inte kontrollera internettrafik idag, och om man till trots försöker så hotar man de demokratiska rättigheter som jag värderar högt och inte vill tappa.

Det finns även andra sätt som fildelning försöker stoppas på som hotar demokratisk fundamenta. Regeringen har nyligen gått ut med ett lagförslag där upphovsrättsmakare skall ha rätt att få ut personuppgifter från internetoperatörer om personer som de misstänker bryter mot deras upphovsrätt. Helt plötsligt så skall alltså privata intressen och företag få agera polis på egen hand.

Synd är det att detta helt går emot deras vallöfte.

Jag har läst på en hel del i många bloggar och även om jag nog hade kunnat knåpa en text själv så har andra formulerat saker och ting bättre. Av denna anledning hänvisar jag er till "När började de kreativt skapande människorna dra i handbromsen?" skrivet av Anna Troberg. Hennes inlägg är en utmärkt beskrivning av mina åsikter i fildelningsfrågan.

Rickard Falkvinge tar även han upp en del i sitt senaste nyhetsbrev.

Piratpartiet har även skickat ut ett pressmeddelande efter regeringens lagförslag.

Inga kommentarer: