Pirate Party Ad

lördag 29 mars 2008

En kommentar om digital censur

Okej, nu måste jag dela med mig lite av en av mina hjärtefrågor. Den senaste utvecklingen i Sverige och världen ger mig kalla kårar och jag hoppas att jag kan sprida lite tankar.

Det digitala samhället med Internet i spetsen har blivit en rörelse som idag inte går att stoppa. Internet liknar en anarki och vill man se det världsomspännande digitala datornätverket som ett problem eller en möjlighet så måste man ta ställning. Jag, med majoriteten av Internetanvändarna i spetsen, ser det som en fantastisk möjlighet och en vacker teknisk skapelse som skall användas - inte bromsas.

E-post, chat, WWW: forum, bloggar, kollaborativa plattformar med mera är fantastiska verktyg men som med allt så har Internet sina baksidor - kort och gott - det är "fritt" och utan kontroll av vilken information skickas. Det är i själva verket det som Internet bygger på och som har gjort att det har blivit så kraftfullt - inget företag, länder eller myndigheter har kontroll eller möjlighet att filtrera material som de inte finner lämpligt.

Notera texten i fetstil i föregående paragraf. Det roliga (eller ska vi säga sorgliga?) i situationen är att varken majoriteten av politiker eller nöjesbranchen har förstått att man inte kan kontrollera det digitala informationsflödet. CD-brännare finns i varje dator idag och kryptering möjliggör att kommunikation på Internet inte går att identifiera. Så länge man kan spela upp en CD-skiva så kan man också spara den på sin dator ([1], [2], [3], [4]). Illegal fildelning går till exempel inte att stoppa.

Kontroll av information ([5])är dessutom ett steg bort från demokrati och det öppna samhället. Att börja söka igenom folks privata kommunikation för att försöka kontrollera information är också i sig ett hot mot demokrati (hans engelska är knaglig med argument bra, se också [6]) och ett steg närmre George Orwells 1984.

Vill man börja sätta krav på vad som ska få finnas och skickas över Internet så förstör man det fundamentala som det bygger på och tar många steg bak rent teknologiskt, men hotar också långsiktigt de demokratiska rättigheter som vi har och som Internet har givit andra. Det är just det som det som försigår på olika fronter och det som Piratpartiet slåss för.

Inga kommentarer: