Pirate Party Ad

fredag 28 mars 2008

Valutakurs på dollarn


Om ni har följt den världsliga ekonomin så har den amerikanska dollarn sjunkit ända sedan jag kom till detta land. Här ges en liten kommentar till alla utbytesstudenter.

När jag anlände till USA så var en dollarn ungefär värd 6.89 SEK och idag är den värd strax under 6 SEK. Det är en stor skillnad och ledde bland annat till att många europeer i julas for över till New York (bland annat min familj och släkt) för att julhandla. Då den amerikanska dollarn länge har ansetts vara den mest stabila världvalutan så skakar också en instabil dollar många bankers grundvalar, inte bara amerikanska.

Jag skulle vilja nämna hur valutaförändringen har berört mig och vad jag rekommenderar andra utbytesstudenter at göra; När jag flyttade hit så visade det sig tidigt att det var speciella regler från SEB som gällde för mig om jag skulle som jag behövde läsa och acceptera för att få att skriva mig här och ha mina pengar hos dom. Jag slogs av att jag en gång fick höra en lundakamrat berätta för mig att det största problemet med svenska bankkunder var att de aldrig bytte bank och bestämde mig i detta skede att jag kunde kasta SE-banken i sjön och skickade dagen efter alla mina pengar till USA. Dumt. Under förra terminen så var jag oturligt dum nog att skicka över alla mina pengar tidigt och två dagar innan far min per mail rekommenderade mig att hålla pengarna i Sverige så länge som möjligt.

Det är lätt att vara efterklok. Klumpsumman på 50 000 från CSN blir lätt mer pengar när dollarn sjunker så mycket som den faktiskt har gjort.

Under denna termin så har jag lärt mig min läxa och väntade till förra veckan med att skicka över pengarna till mitt amerikanska kontot. Av denna anledning hade jag $15 på kontot under tiden som min kusin Peder hälsade på (senare blogginlägg), men det löste sig. Genom att ha väntat med att skicka över mina pengar hit har jag nu cirka $780 mer på mitt amerikanska konto än om jag skickat över pengarna i början av januari. Najs!

Slutsatsen till alla utbytesstudenter är kort och gott att tänka efter lite om den allmänna ekonomin gissar att valutan för studieorten ska gå ner innan man skickar över pengar (förutsatt att man har konto i landet, vilket kan rekommenderas då uttag på utlandsort ofta kostar pengar). Planering av när man ska skicka över pengar är mer relevant än man tror, speciellt när man får en såpass stor klumpsumma från CSN och det kanske inte lönar sig att skicka över pengar i omgångar på grund av transaktionskostnader (~150 SEK/transaktion i mitt fall).

1 kommentar:

Jens sa...

Las ocksa:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=755910