Pirate Party Ad

söndag 28 oktober 2007

Sexualitet och genus på en internationell arena

I förrgår hade jag en fika med Fleming (som är förlovad med Joakim som är en god vän till min kusin Peder). Fleming är en mycket intressant kvinna på många sätt och vis, bland annat för att hon är involverad i den lokala LGBT-organisationen och är en av få här som rakryggat säger sig vara feminist - ett uttryck som få tar seriöst här (- även i Sverige). Under sin utbytestermin i Sverige så träffade hon inte bara Jocke utan läste också en kurs i genusvetenskap och trots att hon egentligen läser juridik här så läser hon även just genusvetenskapskurser.

* Lesbian Gay Bi Trans

Genusvetenskap är ett ämne som intresserar mig och jag har många gånger funderat på att ta en kurs i Lund i ämnet men än så länge så har RFSU medlemstidning Ottar fått stå för min utbildning. Det är roligt att höra vad Fleming har att säga, kanske inte så mycket i ämnet i sig, men snarare hennes analys av hur sexualitet och genus upplevs här i jämförelse med Lund. Att vi sen har artisten Ani Difranco ([1], [2]) som en gemensam idol hjälper... :-)

Redan första gången jag och Fleming träffades, ovetandes om hur genusmedveten jag var, tog hon till orda och förklarade för mig (fritt översatt såklart):

"Om du går på nattklubb här så är det inte alls som i Sverige. När man dansar här är det mannen som står still medan kvinnan dansar i mångt och mycket för honom. Att en tjej dansar så erotiskt som de gör här betyder inte alls att de flirtar med dig."
Och det stämmer. Så mycket erotiskt gnuggande och envägsklämmande har jag aldrig sett maken till. På samma sätt som jag lätt hade kunnat missta mig så var det många som misstog sig med Fleming när hon svirade på det svenska dansgolvet. Ack så fel det kan bli kulturellt...

Under vår cafésession häromdagen grävde sig våra diskussioner givetvis mot bastufronten - en, enligt mig, ständigt roande diskussion, oavsett nationalitet. På något sätt ställer den dualismen nakenhet/sex mot väggen men har också godbitar såsom kroppsnormer inbakat. Under Flemings första kväll i Sverige var det fest och det förvarnades redan tidigt att festen skulle sluta i bastu och att det var obligatoriskt att vara naken i bastun (se nedan).
- Ojoj, tänkte jag och skrattade inombords av inre bilder av en bastu fylld med generade nakna internationella studenter. Som tur är(?) kan alkohol göra situationer lite mer avslappnade.
Och resultatet? Fleming överlevde generad kvällen - och kanske hennes första kulturella krock med Skandinavien.

Att vara naken här är helt enkelt mer tabu här än i Sverige. Ni kommer kanske ihåg att min rumskamrat redan mitt första dygn här förklarade att många förmodligen hade problem med att jag gick runt i bar överkropp?

Bastufenomentet sätter inte bara kulturella skillnader på sin spets, utan också som ovan, kulturell tolerans på sin spets. Kan en pryd amerikanska tolerera detta vimmel av snoppar, trots att de själva ha en handduk runt sig? Eller varför inte; Tolererar en svensk att någon skyler sin kropp med en handduk? Det sistnämnda är svaret många gånger NEJ, och jag motsätter mig det. Ibland är kanske inte nakenhet är ett måste i en bastu, eller? Att jag är relativt nakenliberal är det väl få som motsätter sig, men personligen sveper jag med glädje en handduk runt mig om miljön så kräver det.

Fleming fortsatte och berättade om skillnaden mellan att läsa genusvetenskap här och i Sverige. Efter sin kurs i Sverige så var grundkursen i ämnet här som på dagis. Finns det en klyfta mellan män och kvinnor? Finns det överhuvudtaget något problem med normer? Eller - finns normer? Dessa är frågor som ställs här och behandlas sakta under hela grundkursen medan man i Sverige gör antagandet att så är fallet. En STOR skillnad - hur kan ett problem diskuteras om det inte kan problematiseras?

Preventivmedel här är inte mycket att hurra för. Ni som läst bloggen noggrant vet att de delades ut (med information) under Fall Fest för ett par månader sedan (bredvid organisationen Young Women Against Abortion!), men i allmänhet är det avhållsamhet som gäller. Sex är inget man talar om, men det ges utbildning i ämnet i begränsad omfattning under high school. Att nämna sex för sina föräldrar är lika mycket tabu för många som att berätta att det händer att de är fulla. Locket på.

Fleming har åtskilliga gånger pekat på den höga våldtäktssiffran i Chapel Hill - tror att det var varannan kvinna här som utsatts för våldtäktsförsök - och pekar just att genusklyftan är så stor och skev. Jag tror själv att det också har med undertryckta känslor och tror att en mer öppen diskussion i ämnet hade hjälpt - locket av.

Inga kommentarer: