Pirate Party Ad

tisdag 9 oktober 2007

Extreme Religion

Jag är ju på gränsen till södern som är välkänt för att vara mycket konservativt och religiöst. Egentligen skulle man faktiskt säga att jag befinner mig i den amerikanska södern, men just UNC är mycket liberalt. Termen "bibelbältet" används för vår breddgrader.

Att detta är sant tar inte lång tid att inse: Bibelstudier står på mångas agenda och är en viktig del av många gemenskap, inte minst min ena rumskamrat och hans flickvän.


Passerar man dessutom The Pit* eller dess kringliggande parker under lunch, vilket många gör, så möts man ofta av välklädda vita medelklassmän som står och predikar bibelns ord. Predikanterna går fram och tillbaka och halvskriker viftandes med den lilla röda boken om vad bibeln säger, hur syndiga vi är, att dagens kvinnor klär sig som horor och att homosexuella kommer att hamna i helvetet. En del är så mycket skitsnack att jag undrar var de själva kommer att hamna när det dör. Ibland undrar jag om det inte kunnat vara hets mot folkgrupp. Wicked.

Att predikorna samlar människorna är inte konstigt så mycket kalabalik som dessa män (såklart...bara män...) ställer till med. Intressant är att en av religionsjullarna för ett par veckor sedan blev tillfrågad vad han egentligen gjorde, om han "var där för att predika, eller för att få folk att konvertera till kristendomen?". En fråga som aldrig besvarades. Jag förstår inte vad målet är, eller om de bara är lite småknäppa.

När såg man något liknande sådant publikt evenemang i Sverige? Återigen kan detta knytas an till min tanke om vad man lär sig om sitt eget land - oj vad vi är sekulariserade! Att svenska kyrkan tar emot människor som inte nödvändigtvis tror på bibeln men mer en gud är för många ett skämt här.

En annan sak som är nämnvärt är alla dessa kyrkor i olika former. Att här fråga vilken religion man tillhör är en fråga om vilken kyrka man tillhör: Reformistkyrkan, Bibelkyrkan, Presbyteranska kyrkan... Vill man gråta över vilka synder man har under predikan så kan man göra det i en kyrka, medan om man vill gå till kyrkan i vanliga kläder så finns det en annan.

Någon moské har jag inte sett röken till (men det finns en muslimsk förening!). Och jag undrar vilket hinduiskt tempel min indiska kursare går till :-P Det finns även en filosofiskt grupp som håller möten som diskuterar livsfilosofi, sanning, gudsbegreppet, målet med livet, livsmedvetenhet etc. Gruppen fokuserar starkt på återkoppling till det dagliga livet. Kanske något att gå och lyssna på. Ska bara komma på vad gruppen kallade sig...

Over and out.
/J

* Campusets centrum, en nedsänkning i marken kan man säga.

1 kommentar:

Jens sa...

En av mina läsare hänvisade mig till "Humanism" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Humanism) om jag ville fundera mer kring livsåskådning och tro - kika gärna på det ni också!