Pirate Party Ad

torsdag 24 april 2008

Ansiktsigenkänning - preliminärt resultat

Nu sitter jag här med mina löständer (a.k.a. 'caps') och följande poppade precis upp i mitt Matlabfönster:

[n_pos, n_neg, false_pos, false_neg]=test_classifier('./faces', './non_faces', parameters)
n_pos =
1021
n_neg =
2343
false_pos =
81
false_neg =
14
>>
Äntligen(!!!) ser min klassifikator för ansikten ut att fungera!* Efter att ha arbetat med uppträningsprogrammet som lär upp datorn att känna igen ansikten i Matlab i fyra veckor, sedan givit upp Matlab, sedan arbetat i tre veckor till C/C++ istället, sedan skrivit själva klassifikatorn i Matlab och tränat igenkännaren med 3000 bilder (2x~13 timmar) har jag för första gången ett resultat! Och det är på tiden...på måndag ska projektet in (och dagen efter nästa projekt in)!

Nu gäller det bara att speeda på och se till att sökningen över en hel bild fungera, samt modifiera tränningsprogrammet och klassifikatorn så att den kan hantera cascade-klassifikationen som Viola & Jones använde sig av! Är förhoppningsvis inte alltför knivigt.

Over and out.

* Bilderna jag testade klassifikatorn på är de bilder den har blivit tränade så siffrorna är mycket missvisande i form av slutgiltigt resultat, men visar ändå att saker är som det ska.

Inga kommentarer: