Pirate Party Ad

tisdag 22 april 2008

Ansiktsigenkänning av en dator

...nu sitter jag här i tisdagnatten och väntar på att min dator ska cruncha sig igenom 3000 bilder på ansikten och förhoppningsvis kunna lära sig att detektera ansikten i digitala bilder. Algoritmen jag använder mig av är den som som Viola & Jones publicerade först 2001 och sedan igen 2004. C++-programmet var klarskrivet redan i helgen och kördes under hela förra natten. Som vanligt upptäckte jag en bugg efter 12-timmarskörningen och hoppas nu att jag kan finna den.

Det är svårt att finna buggar i ett program/projekt som detta. Viola & Jones tränade sitt program med 5 000 ansikten och 10 000 bilder utan ansikten. I brist på sjyssta databaser och (främst) tid att sitta och klippa ihop 5 000 ansiktsbilder som de gjorde så har jag nöjt mig med 1 000 ansikten (japp - manuellt klippta - det tog tid!) och 2 000 bilder utan ansikten. Programmet kommer att spotta ur sig olika egenskaper hos en bild som statistiskt signifierar ett ansikte. Men om det inte fungerar - har jag då en för liten träningsmängs av bilder eller är det en bugg i mitt program?

Projektet ska vara klart nästa måndag. Måtte jag hinna.

2 kommentarer:

Unknown sa...

låter spännande. ge oss en update hur det gick!
gustaf

Jens sa...

Med nöje! Jag publicerade precis en liten kort uppföljning. Mer följer...