Pirate Party Ad

lördag 29 november 2008

Dålig webbdesign: Stadium.se

Stadium.se står det att de vunnit pris för bästa E-handel. Grattis - men hur?!

Det är på ett sätt sorgligt att en sajt som Stadium.se vinner priser för en hemsida som är både slö, ointuitiv och saknar produkter.

Att Stadium.se är slö tar det inte många sekunder att inse (även om det tar många sekunder, heh). Försök att förflytta er runt på sajten så känns det. Man somnar. Vanligtvis brukar flaskhalsen vara sökning på sajter, men i detta fall så är det även de flesta andra sidor inräknade i denna kritik.

Sajtens design. är heller inget att hänga i julgranen. Dagens sajter brukar vara hierarkiskt strukturerade. Anledningen är att det ger en intuitiv upplevelse för besökaren, som lätt kan hitta tillbaka vägen man har kommit från. Hierarkin är också en möjlighet att dela upp sajten i större delar. Denna uppdelning brukar göras med en primärmeny då man just väljer en sektion av sajten (ex. butik, nyheter, kundtjänst). Varje klick på en primärlänk genererar en sekundärmeny där man kan välja vad man vill läsa om under den valda sektionen. Man kan även ha ytterliggare en tredje menynivå som genereras av sekundärmenyvalen, även om många argumenterar att två nivåer gott och väl räcker för de flesta sajten.

Stadium har tre nivåer, och det är ingenting fel i det så länge menyerna är placerade på ett intuitivt sätt, men det är de inte. Högst upp på sidan finns Min Sida, Träning, Trend, Om Stadium. Detta är deras primära meny, men menyn direkt under agerar både sekundärmeny och tredjenivåmeny! Om man surfar runt bland produkter så är den en tredje nivå, medan man t.ex. under Om Stadium är en sekundärmeny.

Jag är övertygad att jag inte är den enda som var förbryllad. Till råga på att menyplaceringen är ointuitiv så ligger sajten flera år bakåt i tiden vad gäller andra standardverktyg idag för att göra en sajt lättnavigerad, sökmotoroptimerad och saknar även standardverktyg för att extrahera information. Jag talar om:

Inte nog med det så lyckades jag inte hitta det jag sökte, nämligen koner till handbollslaget som skall startas i vår. Hela sajten var en stor besvikelse vad gäller att hitta, hastighet med mera. Jag tror domarna i E-handelstävlingen helt enkelt jämförde förstasidorna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jens,

Vi har varit fullt medvetna om problemen du nämner i ditt inlägg gällande både navigation och sökmotoroptimering under en längre tid.

Detta har blivit projektställt och vi har nu nyligen uppdaterat sajten vilket gör att flera av problemen du nämner har försvunnit, eller åtminstone minskat betydligt. Hoppas du gillar den nya navigeringen och SEO-åtgärderna.

Vänliga hälsningar,
David

Traffic Manager,
Stadium AB
www.stadium.se

Jens sa...

Hej David!
Alltid trevligt att få svar! Ni ska ha cred för att ha förbättrat er SEO och navigationsstruktur i form av en tydligare primärmeny. Eftersom att jag uppenbarligen blivit hörd så undrar jag varför produkterna till vänster visas när jag är inne på era kontaktsidor? Förbryllande.

Sidan är fortfarande mycket slö, detta gäller både de statiska sidorna och sökningar.

Mvh

Jens

Anonym sa...

Hej Jens,

Jag utgår från att det är navigationen i vänsterkanten du menar. Denna navigation är fast och hänger med på samtliga sidor, oavsett om du är under sitemap, om stadium, artiklar eller kontakta oss.

Att sidan är slö kan bero på att vi f.n fortfarande gör en del ändringar och uppdateringar men förhoppningsvis kommer detta att vara löst inom några dagar.

Vänliga hälsningar,
David

Jens sa...

Hej igen David,

Javisst är det den menyn jag menar. Varför ska en besökare som är inne på ert pressrum vara intresserad för vilka kategorier ni i er webbutik? "Webbutik" hade varit en naturlig sektion på er hemsida och det finns ingen anledning att plottra sajten med produkter på era statiska sidor.

Sidan är lite snabbare nu.

/J