Pirate Party Ad

onsdag 1 oktober 2008

Ekonomikrisen

Jag tittade precis på DN:s webbteve där människor på stan fick tillfälle att fråga ekonomiexperter om den pågående globala ekonomikrisen. TV-inlägget kan ses här.

Eftersom att ekonomer är allsmäktiga, styr världen och vet allt så undrar jag om de inte skulle kunna besvara fler framtidsfrågor än "Kommer räntan att ha gått upp om ett år?" och "Hur kommer det att gå för fonderna om ett år?". Mina frågor är:

  • Kommer "fonderna" att ha gått upp eller ner om 10 år?
  • Kommer vädret att vara bättre om ett år?
  • Vad är värdet på en stokastisk variabel?
  • Kommer USA att kollapsa inom 50 år?
Allvarligt, jag tycker synd om dessa tre ekonomer i TV-rutan som försöker svara på saker som ingen riktigt vet. Samtidigt förstår jag heller varför de inte vidhåller att de inte vet.

Inga kommentarer: