Pirate Party Ad

tisdag 26 augusti 2008

Digitalt liftande

Förra veckan presenterade en vän en kul affärsidé för mig. Han bjöd in mig i projektet. Men som många idéer var denna redan tagen...och som sådan så kan jag nu berätta vad idén gick ut på.

Genom att åka tillsammans i bilar så sparar man både pengar, trafik och miljön. Detta var grundtanken i projektet. Men det är inte alltid man har passagerare i sin nära omgivning (vänner, familj etc.).

Min väns lösning på problemet var en webbportal där passagerare och förare kunde finna varandra. Passagerare och förare skrev in vart de vill/skulle och sedan matchade hemsidan dessa med varandra.

Enkelt, kul och så gjorde man någonting bättre för världen. Ett sorts digitalt liftande kan man säga. Vi gick igång på idéen och jag har vänt och vridigt på idéen under den senaste veckan och utgått från att ingen annan gjort det eftersom min vän har försökt finna något liknande på nätet under ett halvår.

MEN! Idag damp det ner ett mejl. PickupPal.com är en exakt replika av vad vi hade tänkt oss. Någorlunda snygg, enkel och smidig. De har testat den affärsidé vi tidigare hade med att ta provision utan att lyckas men numera övergått till att bara tjäna pengar på reklam, något som vi också hade diskuterat.

Jag har ett konto nu och ska nu testa tjänsten. Den kommande helgen planerar jag, och Julie som jag har på besök, att fara till Stockholm. Efter att ha lagt in att vi vill lifta till Stockholm så har två förare blivit kontaktade. Ska bli spännande att se vad de har att säga.

Tillbaka till planeringsstadiet,

Jens

Inga kommentarer: