Pirate Party Ad

tisdag 17 juni 2008

FRA-lagen - öppet brev till politiker

Man håller ju lite koll på vad som händer i Sverige. Via Piratpartiets-mailutskick och DN:s förstasida (som har följt FRA-lagen riktigt väl).

Lite i sista minuten skickade jag precis ut följande, till största delen egenskrivna e-post till fem riksdagsledamöter från Skånes södra valregion:

Hej <riksdagsledamot>,

Mitt namn är Jens *** och jag kontaktar dig gällande den FRA-lag som kommer att röstas i riksdagen imorgon. Förslaget är beklagligt på många sätt och det förvånar mig att <ditt parti>, som en del i Alliansen, är för ett sådant tarvligt lagförslag!

FRA-lagen ger, som du säkert redan vet, Försvarets Radioanstalt rättighet att tjuvlyssna på all kabelburen trafik som lämnar rikets gränser. Det handlar bland annat om telefonsamtal, e-post-trafik, men även annan internettrafik. Målet med lagen är att göra Sverige säkrare
genom att snappa upp meddelanden från terrorverksamhet.

Men lagen håller helt enkelt inte måttet. Jag, med tusentals människor bakom mig, anser att lagförslaget hotar vår demokrati mer än den kommer att gynna vår säkerhet (om än alls!).

Som allmän teknolog och civilingenjörsstuderande är jag väl insatt i dagens teknik och vet med säkerhet att den krypteringsteknik som finns fritt och enkelt tillgänglig idag inte går att knäcka (innan solen hinner brinna ut). Vilken terrorist klokare än en höna vet detta, och kommunicerar endast krypterat. Detta gör att att tjuvlyssna över kabel helt enkelt är lönlöst.

Istället är det vår demokrati som får en pungspark. Enskilda svenskars kommunikation blir lidande (för att inte tala om riksdagsmän, regeringsmedlemmar och journalisters!). Dessutom är det beklagligt att dra alla Svenskar över ett bräde och misstänkliggöra dem för
terrorverksamhet - vad sänder det för signaler från vår egen stat?! Tilltro till vår stat är i sig en viktig demokratisk hörnsten.

Förbudet att undersöka andras brev och avlyssna kommunikation står dessutom skrivet i Regeringsformen, en av Sveriges grundlagar. Dessutom skyddas vår korrespondens av Europakonventionen. Sådana grundläggande mänskliga rättigheter får inte upphävas utan mycket tungt vägande skäl. Ingen har hittills visat att sådana finns.

Det förslag som ligger framför oss håller helt enkelt inte måttet. Jag ber Dig därför att ifrågasätta hur mycket du värderar den demokrati vi idag har och röstar NEJ till FRA-förslaget i riksdagen imorgon.

Tack för att du har tagit dig tid att läsa detta,

Med Vänliga Hälsningar,

Jens ***, civilingenjörsstuderande vid Lunds Tekniska Högskola

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är sjukt besviken på gammelmedia i den här frågan. De vaknade verkligen i elfte timmen. All respekt åt PP som verkligen punktmarkerat frågan sedan dag 1. Om detta går igenom så är det bara PP kvar att rösta på 2010 för min del.

Jens sa...

...inte nog med att de vaknade i elfte timmen - det är deras egna politiker som i många avseenden har varit för FRA-förslaget.

Tack och lov, som du säkert redan vet, har de bestämt att lägga ner förslaget (för denna gång!):
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=794875