Pirate Party Ad

torsdag 31 januari 2008

Lägenhetshändelser och basket

Han är stor och svart. Även en föredetta professionell (i min mening) amerikansk fotbollsspelare från Texas. Bärande namnet Charlston är han sedan början av denna termin min nya lägenhetscompadre...och John har av mystiska skäl flyttat ut - om det var på grund av den svarta kulturen som flyttade in, gräsrökningen, den höga hip-hopmusiken klockan ett på natten eller jag själv som ledde till denna flytt (ej troligt då jag knappt var hemma) kommer förmodligen aldrig att nystas upp.

"...och så var de bara två..."
...men det är inte så farligt som man tror. I själva verket så har min nyinflyttade biff och jag det helt okej (mysigt är väl inte riktigt rätt ord). Han är tålmodig och säger varje mening två gånger då jag har finner det mycket besvärligt att förstå "ebonics" - så som man kallar det grova slang som används inom den afro-amerikanska kulturen. Eller kallas det "sludder"? Jag försöker klura ut...

Faktum är att det inte bara är min nya lägenhets-'bro' som är tillskott till lägenheten. Han har oerhört många vänner och helt plötsligt så har vårt hem blivit en valfärdsplats för tillsynes halva afro-amerikanska samfundet här på UNC. Var och varannan dag när jag kommer hem så finner jag nya människor sittande gloende på TV i vårt ytterst kala vardags (John tog med sig julgranen..en dekoration som jag gärna hade haft kvar i brist på annat). Trevligt! Helt plötsligt får jag insikt i ett amerikanskt samfund som jag inte känt till tidigare och som är svår för en vit att ta sig in i.

En av Charlstons bästa vänner spelar i UNC:s basketbollag. På UNC är basket en enorm (eng: ginormeous) grej, något som jag tror att jag nämnde i en tidigare bloggpost men som tål att sägas igen. Michael Jordan kommer härifrån och UNC var topprankade i collegeligan i början av förra terminen (nu ligger de fyra, tror jag). I själva verket är sporten så populär att varje studentbiljett lottas ut. Har man alltså otur så får man ingen biljett alls.

Men det fina är att stabila Charlston fixar basketbiljetter huxflux och ikväll är det dags för Jens att för första gången se en riktig basketbollmatch. Extra kul är detta då vi tydligen kommer att ha riktigt fina platser några rader bakom vårt basketlag, om jag har förstått det hela rätt.

Mitt Januari har i övrigt varit relativt lugnt och vanlig: Varje tisdag möter jag upp med internationella studenter och dricker öl och äter pizza för att sedan lyssna på jazz under resterande delen av kvällen. Jag har dessutom på en handbollsturnering i utkanten av New York (army military academy at West Point).

Utöver mina akademiska göranden (som kommer i nästa bloggpost) står för tillfället följande saker på min större agenda:
  • Söka sommarjobb
  • Planera afterschool-trip
  • Söka/planera exjobb inför hösten
Rättning: Basket inställd. Charlston sjuk och biljetterna behövs hämtas ut av honom. Synd.

Inga kommentarer: